مطالب آموزشی

فناوری اینترنت اشیاء چیست؟

  • فناوری اینترنت اشیاء چیست؟

  • اینترنتِ اشیاء (Internet of Things ‪(IoT)‬) مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه “اینترنت اشیاء” فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌گردد.
  • چگونه؟
    فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه‌ی مورد نظر یک شناسه‌ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده‌های لازم را برای پایگاه داده‌‌ی مربوطه ارسال می‌کند. داده‌هایی که توسط ابزارهای مختلف از قبیل گوشی‌های تلفن همراه و انواع رایانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود.

این داده‌ها به چه کار می‌آید؟ چرا اینترنت اشیاء؟!

  • روزگاری جورج اورول نوشت آن‌که گذشته را کنترل می‌کند، آینده را کنترل خواهد کرد. دنیای مدرن و فناوری ارتباطات نشان داده‌است که در دنیای کسب و کار “آن‌هایی که به داده‌ها و اطلاعات بیشتر و بهتری دسترسی دارند آینده را کنترل خواهند کرد”؛ داشتن اطلاعات در دنیای جدید حکم سقوط سیب در روزگار نیوتون را دارد! اطلاعات به‌روز و مفید آن‌گاه که در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار گیرد، منجر به تولید محصولات و خدماتی می‌شود که زندگی بشر را هر روز بیش از پیش آسان و آسوده می‌کند؛ آسان و آسوده، با همه‌ی پیچیدگی‌ها و مصائب جهان امروز.

چرا اینترنت اشیاء؟!

  • فناوری اینترنت اشیاء نیز با همین فلسفه توسعه یافته‌است. دریافت، ثبت و ارسال اطلاعات ِبه‌روز و لحظه‌ای برای استفاده، تحلیل و بهبود محصولات و خدمات و البته در نهایت برای استفاده‌ی مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد! ورزشکاری که در طول یک برنامه‌ی تمرینی حرکات فیزیکی و تغییرات داخلی بدنش مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ شامپانزه‌ای که سوژه‌ی یک تحقیق علمی است و یا قفسه‌ی مخصوص کنسروهای ماهی در یک خوار و بار فروشی یا باک بنزین‌ هوشمند یک خودروی سواری که خالی شدن خود را گزارش می‌دهند! این‌ها همگی با استفاده از فناوری اینترنت اشیاء قادر خواهند بود اطلاعات لازم را به صورت لحظه‌ای به هر پایگاه داده‌ای که بدان متصل شده باشند، در هر نقطه‌ای از دنیا ارسال کنند.

فرآیند ارسال داده‌ها:

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

  • فرآیند ارسال داده‌ها در فناوری اینترنت اشیاء نیازی به تعامل «انسان با انسان» یا «انسان با رایانه» نخواهد داشت و داده‌ها به صورت اتوماتیک و بر اساس تنظیمات انجام شده و در زمان‌های مشخص (معمولاً به‌صورت دائم و لحظه‌ای) ارسال می‌گردند. ظهور پدیده‌ی اینترنت اشیاء یکی از هزاران نتیجه‌ی گسترش اینترنت و البته توسعه‌ی فناوری‌های بیسیم (Wireless Technologies) و سامانه‌های میکرو-الکترومکانیکی (Micro-electromechanical Systems) است. به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که در تعاملات «ماشین با ماشین» در فناوری اینترنت اشیاء موجود است، این پدیده تا به امروز در بخش‌های‌ صنعت (به خصوص در انواع کارخانجات تولیدی)، انرژی و گاز کاربرد فراوانی داشته‌است. سایر محصولات هوشمند، محصولاتی که قابلیت‌ برقراری ارتباط «ماشین با ماشین» را دارند، از قبیل لیبل‌های هوشمند، کنتورهای هوشمندنیز از فناوری اینترنت اشیاء سود می‌برند.
  • با این‌‎که فعالیت در حوزه‌ی فناوری اینترنت اشیاء از اوایل دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، اما اصطلاح “اینترنت اشیاء” را کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ ارائه کرد. جالب است بدانید یکی از توسعه‌دهندگان فناوری اینترنت اشیاء محقق و پژوهشگری ایرانی به نام رضا راجی است. آقای راجی یک کارآفرین سریالی، مشاور شرکت‌های نام‌دار و دانش‌آموخته‌ی مهندسی الکترونیک است و در منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکوی ایالات متحده سکونت دارد.
  • اگر به فن‌آوری اینترنت اشیاء علاقمندید، برای اطلاعات بیشتر اینارائه‌ی جذاب دکتر جان بارت در یکی از سلسله برنامه‌های Ted را تماشا کنید.

چگونه اینترنت اشیاء مدل‌های کسب و کار را تغییر می‌دهد:

  • با گسترش پدیده‌ی “اینترنتِ اشیاء” (Inte
    اینترنت اشیا

    اینترنت اشیز

    rnet of Things ‪(IoT)‬)، گرفتاری‌ها برای نوآوری در مدل کسب و کار هم افزایش یافته‌است. دیگر کامل کردن چارچوب‌های شناخته‌شده و ساده‌سازی مدل‌های پیاده‌ شده‌ی کسب و کارهای موجود کافی نخواهد بود. کمپانی‌ها امروزه برای بهره‌ بردن از فرصت‌های جدید ابر-محور (cloud-based) نیاز به بازبینی اساسی در اصول مربوط به ارزش‌آفرینی (value creation) و ضبط ارزش(value capture) در کسب و کار خود دارند.

  • اما در دنیای به‌هم متصل امروز، کالاها دیگر به این راحتی منسوخ‌شدنی نیستند. به لطف سیستم‌های به‌روزرسانی جدید (پیغام‌های برنامه‌های کاربردی گوشی‌های همراه و رایانه‌ها (نوتیفیکیشن‌ها)، ایمیل و …) امکانات و ویژگی‌های جدید محصولات یا خدمات مختلف به‌طور منظم قابل ارسال به مشتریان و استفاده‌کنندگان آن خدمات است (مانند ابزارها و امکانات جدید اپلیکیشن‌های گوشی همراه شما که هر از چندی با یک پیغام برای شما ارسال می‌گردند). قابلیت‌ پیگیری و رصد محصولات و خدمات ِدر حال استفاده، امکان پاسخ مناسب به رفتارهای مشتریان را فراهم می‌کند. و البته امروز، محصولاتی که قابلیت اتصال به محصولات دیگر دارند صاحبان کسب و کار را به سمت تحلیل‌های جدید و خدماتی جدیدتر، به‌منظور پیش‌بینی‌های اثربخش، بهینه‌ساختن فرآیند و تجربیات خدمات به مشتریهدایت می‌کنند. انواع گوناگونی از محصولات مصرفی و خدماتی، از ترموستات‌های هوشمندشرکت نِست (Nest) گرفته تا لامپ‌های هوشمند فیلیپس (Philips Hue lightbulbs) و سرویس “اگر این پس آن” ایفت (IFTTT)، امکانات جدیدی را برای ارزش‌آفرینی بر اساس فناوری “اینترنت اشیاء” برجسته می‌کند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *