مطالب آموزشی

انواع کارت بانکی

یکی از خدمات نوین و بسیار پرکاربرد بانکداری الکترونیک استفاده از کارت بانکی جهت دسترسی به انواع سپرده ها می باشد.انواع کارت های بانکی  جهت سهولت در انجام عملیات بانکی و نقل و انتقال وجوه استفاده می شوند.معمولاً این کارت ها با رعایت اصول ایمنی از طرف بانک ها برای متقاضیان و از جنس پلاستیک ساخته می شوند.

انواع کارت بانکی:

۱ – کارت‌های نقدی یا بدهکار  (Debit Card ):

این نوع از کارت ها که از پرکاربردترین آنها نیز می باشند با اتصال به یکی از انواع سپرده ها امکان برداشت وجه،خرید،انتقال وجه و سایر خدمات الکترونیک را برای مشتریان فراهم می آورند.قبل از خرید و استفاده از این کارت ها باید معادل آن را در حساب واریز نمود تا بتوان از آن استفاده کرد.

۲-  کارت‌های اعتباری  (Credit Card ):

در این نوع از کارت ها به میزان اعتباری که بانک برای مشتری در نظر گرفته است،مشتری می تواند از آن استفاده نماید و بعد از استفاده مبلغ آن را به صورت کامل بپردازد و یا بخشی از آن را در سررسید های معین بعلاوه کارمزد بانک بپردازد.اعطای این نوع کارت ها بر اساس اعتبار سنجی بانک ها از مشتریان صورت می پذیرد.

٣.کارت هاي پيش پرداخت ( Prepaid Card ):

این نوع از کارت ها توسط قوانین از پیش تعریف شده در بانک ها در مبالغ مختلف که سقف مشخصی نیز دارند صادر می گردد.بن کارت و کارت هدیه از این نوع کارت ها می باشند.این کارت ها قابلیت با رمز،بدون رمز،قابل شارژ و یکبار مصرف بودن را دارند.

کارت های بانکی

انواع کارت های بانکی بر اساس فناوری ساخت

١.کارت با نوار مغناطيسي ( Magnetic stripe Card ):

این نوع از تکنولوژی هم اکنون در بیشتر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. شیوه کار آن نیز به این شکل است که اطلاعات مربوط به کارت به صورت کد های خاصی در پشت کارت و در نوار مغناطیسی آن ذخیره می گردد. روش استفاده از اين کارت ها بدين شکل است که دارنده کارت به يکي از  پايانه هاي فروش (POS) مراجعه نموده و با کشيدن کارت خود و وارد نمودن رمز كارت، اقدام به خرید مي نمايد. اين کارت ها جهت انجام عمليات مالي و غير مالي از طريق دستگاه هاي خودپرداز(ATM) نيز قابل استفاده مي باشند.

٢.کارت تراشه دار ( Chip Card ):

در این نوع از کارت ها از اطلاعات مستقیماً بر روی کارت ها ذخیره می شوند.این کارت ها قابلیت انجام تراکنش بدون اتصال به شبکه بانک را نیز دارا می باشند که به دو گروه عمده کارت های ۱-حافظه ایو ۲- هوشمند تقسیم می شوند.

مزایای استفاده از کارت های بانکی

استفاده از کارت های بانکی در صورت رعایت اصول ایمنی و استفاده درست از آنها مزایای بیشماری دارد.تعدادی از مهمترین مزایای کارت ها را در ذیل عنوان می کنیم:

الف) استفاده از كارت ها باعث افزايش سرعت و كاهش زمان انتقال وجوه مي شود.
ب) استفاده از كارت از انتقال پول نقد و مشکلات آن جلوگیری می کند
ج) استفاده از كارت به جاي پول، امنیت را افزایش داده و از سرقت آن جلوگیری می کند.
د)هزینه های چاپ اسکناس بشدت کاهش می یابد.
ه) كارت ها، حجم مسافرت هاي درون شهري به منظور انجام تراکنش های بانكي را كاهش مي دهند و از اين طريق باعث كاهش هزينه هاي فردي و اجتماعي مي گردند.

 

مشخصات کارت های بانکی:

  • شماره کارت

شماره کارت عددیست ۱۶ رقمی که برای سهولت در خواندن به صورت ۴ عدد ۴ رقمی بر روی کارت ها درج می شود.

۵۶۷۸   ۱۲۳۴   ۷۳۱۰   ۶۰۶۳

در درون این کد ۱۶ رقمی اطلاعات زیادی نهفته است که می توان با خواندن آن به آنها دست پیدا کرد:

۶ رقم اول: این شش رقم معرف نام بانک می باشد و برای هر بانک یک شماره منحصر به فرد می باشد. ۷۳   ۶۰۶۳  متعلق به بانک قرض الحسنه مهر ایران می باشد.

جهت اطلاع از پیش شماره کارت های هر بانک می توانید مطلب ما با عنوان شماره کارت های عابر بانک را نیز مطالعه بفرمایید.

۲ رقم بعدی: نشان دهنده نوع محصول می باشد(کارت نقدی-اعتباری و یا کارت هدیه و بن کارت). ۱۰ در این قسمت مشخص می کند کارت از نوع نقدی می باشد.

۷ رقم بعدی: این ۷ رقم معرف شماره سریال کارت می باشد.

رقم آخر: رقم کنترلی می باشد.

  • cvv2: عددی است که بر روی کارت ها درج می شود و جهت خرید های اینترنتی از آن استفاده می شود.

تاریخ انقضا: بر روی کارت ها تاریخ انقضای آنها درج می شود. دارنده کارت بعد از اتمام آن با مراجعه به شعبه و تقاضای صدور کارت جدید می تواند کارت دیگری دریافت نماید.

http://irbanker.com منبع اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *