مطالب آموزشی

تفاوت بین کارتریج های جوهری و تونر چیست؟

دانستن کارتریج هایی که در چاپگر شما کار می کنند فوق العاده مهم است . سفارش محصول اشتباه ممکن است باعث بروز خطا به همراه صرف هزینه های اضافی در چاپگر شما بشود . به صورت کلی دو مدل کارتریج در بازار برای پرینترها موجود است . کارتریج های جوهری و کارتریج های تونر لیزری که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند .

تفاوت در چیست ؟

به طور خلاصه کارتریج های جوهر حاوی مایع هستند و توسط پرینتر های جوهرافشان استفاده می شوند و کارتریج های تونر دارای پودر هستند و توسط پرینتر های لیزری استفاده می شوند .

جوهر در داخل یک کارتریج جوهر می تواند بر اساس رنگ یا بر اساس رنگدانه باشد که این مورد بسته به نوع کارتریج شماست . بیشتر پرینترهای جوهرافشان در بازار به طور معمول شامل جوهر های رنگی هستند . جوهر های رنگی ضد آب نیستند و ممکن است به مواردی حساسیت نشان دهند جوهر مبتنی بر رنگدانه باعث می شود تا ظاهری شفاف تر در چاپ هایتان بدست آورید . این نوع از کارتریج تونر ها به همراه پرینترهای جوهرافشان انتخاب بیشتر عکاسان و کسانی که می خواهند تصاویر را چاپ کنند می باشد.

تونر یک ماده ی خشک پودری است که مانند یک کارتریج جوهر نخواهد بود . اما اگر بدرستی کار نکند می تواند خراب شود . پرینترهای لیزری تک رنگ تنها با یک کارتریج تونر سیاه سفید چاپ می کنند ولی پرینترهای لیزری رنگی از چهار کارتریج تونر سیاه ، آبی ، قرمز و زرد استفاده می کنند . درام یک اصطلاح بسیار مهم دیگر است که باید با آن آشنایی داشته باشید زیرا بدون درام نمی توانید چاپ کنید . درام با کارتریج تونر کار می کند تا پودر تونر را به کاغذ متصل کند . واحد درام را می توان در کارتریج تونر ساخته شده یا بصورت جداگانه به عنوان یک قطعه بفروش برسانید . که این بسته به نیاز مصرفی چاپگر شماست . کارتریج تونر به همراه یک درام عموما گران تر از کارتریج تونر جداگانه است اما اکثر کاربران آن را راحت تر پیدا می کنند و جایگزینی ساده تری را تجربه می کنند . هر زمان که شما یک تونر جدید را خریداری می کنید اساسا درام را نیز جایگزین می کنید .

مزایا و معایب چاپگر جوهرافشان

بسیاری از خانواده ها ، عکاسان و ادارات کوچک پرینتر جوهرافشان را ترجیح می دهند . هر دستگاه جوهرافشان متن ، تصاویر رنگی و عکس  ها را چاپ می کند . دستگاه های جوهرافشان می توانند تمام موارد پرینت ، کپی ، اسکن و فکس را انجام دهند . اگر قصد دارید بصورت منظم با یک حجم کوچک چاپ کنید یا نیاز به عکس های با کیفیت دارید پرینترهای جوهری انتخابی مناسب برای شمایند . با این حال اگر دقت نکنید جایگزینی کارتریج ممکن است گران تر شود . دو ترکیب کلی برای کارتریج های جوهری وجود دارد . بعضی از چاپگرها فقط دو کارتریج جوهری شامل رنگ های سیاه سفید و دیگری سه رنگ اصلی می باشد . که در هنگامی که یکی از کارتریج ها خراب می شود نیاز به تعویض کلی کارتریج ها دارید . در دسته دیگر چاپگرهایی هستند که از کارتریج های جوهری فردی استفاده می کنند . بیشتر پرینترها نیاز به یک کارتریج سیاه سفید ، فیروزه ای ، قرمز و زرد دارند اما برخی دیگر از پرینترهای عکس ممکن است نیاز به کارتریج های اضافی مانند سبز و صورتی نیز داشته باشند .

مزایا و معایب چاپگر های لیزری

مصرف کنندگان با نیاز های حجم بالای چاپ ، احتمالا انتخاب مناسب برایشان پرینترهای لیزری می باشد . این سری پرینترها برای موسسات کوچک و متوسط و مدارس مناسب می باشد . چاپ عکس با پرینترهای لیزری توصیه نمی شود . با توجه به ماهیت پودر کارتریج تونر ، نمی توانید عکس ها را با کیفیت پرینتر های جوهرافشان مخصوص چاپ عکس چاپ کنید . اگر شما فقط نیاز دارید تا اسناد سیاه سفید را چاپ کنید پیشنهاد ما برای شما پرینتر لیزری سیاه سفید است اما اگر نیاز به چاپ اسناد رنگی دارید می توانید پرینتر لیزری رنگی تهیه کنید .

بسته به نوع پرینتر خود باید برای خرید کارتریج چاپگرتان اقدام کنید تا بتوانید با مناسب ترین هزینه بهترین کیفیت را بدست آورید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *